Koiranpenikat pöydän alla

”Anova saa…”

Mk. 7:24-30 OPETUS (Raamattu 1933/-38).

”Ja Hän (Jeesus) meni erääseen taloon eikä tahtonut, että kukaan saisi sitä tietää; mutta Hän ei saanut olla salassa, vaan heti kun eräs vaimo, jonka pienessä tyttäressä oli saastainen henki, kuuli Hänestä, tuli hän ja lankesi Hänen jalkojensa juureen. Ja se vaimo oli kreikatar, syntyään syyrofoinikialainen; ja hän pyysi Häntä ajamaan ulos riivaajan hänen tyttärestään. Niin Jeesus sanoi hänelle: ”Anna ensin lasten tulla ravituiksi; sillä ei ole soveliasta ottaa lasten leipää ja heittää penikoille.” Mutta hän vastasi ja sanoi hänelle: ”Niin, Herra; mutta syöväthän penikatkin pöydän alla lasten muruja.” Ja Hän sanoi vaimolle: ”Tämän sanan tähden, mene; riivaaja on lähtenyt sinun tyttärestäsi.” Ja vaimo meni kotiinsa ja havaitsi lapsen makaavan vuoteella ja riivaajan lähteneen hänestä.”

Kertomukseen sisältyy tärkeä opetus:
Nainen oli pakana, ei –juutalainen. Ja ”Jeesus tuli omiensa (juutalaisten) tykö..” Joh. 1:11.
Tuo pakana-nainen tuli pyytämään juutalaisille tarkoitettua Jumalan siunausta, lasten leipää. Nainen oli pakanuuden keskellä kuullut, että Jeesus voi parantaa hänen tyttärensä. Hän nöyrtyi ja kumartui Jeesuksen jalkojen juureen anomaan armoa tyttärelleen.
Jeesuksen vastaus tuntui tylyltä: ”.. ei ole soveliasta ottaa lasten leipää ja heittää penikoille”. / Juutalaiset pitivät pakanoita koirina.
Mutta vaimolla oli esimerkillinen asenne. Samanlainen asenne meillä pakanoilla tulee olla edelleen.
Vaimo tunnusti olevansa ulkopuolella oleva koira, jolla ei ole mitään oikeutta saada lapsille (juutalaisille) kuuluvaa leipää. Mutta hän vetosi siihen, että saavathan koiratkin syödä lapsilta putoavia muruja pöydän alta. VAIMO TUNNUSTAUTUI koiran tasolle, PÖYDÄN ALLA OLEVAKSI KOIRAN PENNUKSI, JOKA SAA ARMOPALOJA, JOS LAPSILTA SATTUMALTA JOTAIN TIPPUU. Tämä on oikea asenne ja asema meillä armosta pelastuneilla pakanoilla.
Kertomuksesta avautuu kirkkaasti sanoma: ”Armosta te olette pelastetut…” Ef. 2:8.
Tilanne on edelleen sama. ”Ulkopuolella ovat koirat” (pakanat) Ilm. 22:15. ”Pelastus on juutalaisista!” Joh. 4:22. Jeesus pelasti ensin juutalaiset apostolit, opetuslapsensa, joita oli noin 120 henkeä. Apt. 1:15. Sen jälkeen tuli uskoon tuhansia juutalaisia. Apt. 2:41 ja 4:4. Nuo Jeesuksen vastaan ottaneet juutalaiset olivat ja ovat OIKEA ISRAEL-öljypuu. USKOON TULLEET juutalaiset ovat ”oikeita oksia”. Myöhemmin alettiin tuohon jaloon öljypuuhun liittää myös meitä pakanoita, sivuversoina. Apt. 10:44-48 ja 11:15. Vain Israel-öljypuuhun oksastetut pakanat ovat Jumalan yhteydessä yhdessä juutalaisuudesta kääntyneiden kanssa. Room. 11:17-27. Yksikään Jeesuksen kieltävä ihminen ei kuulu tähän joukkoon. olkoon juutalainen tai pakana. ”Ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani!” Joh. 14:6.
Meille uskoon tulleille kuuluu mainittu lasten leipä. Se tarkoittaa, että olemme tulleet osallisiksi Jumalan Elämästä, joka tuli meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta ottaessamme vastaan Jeesuksen syntiemme sovittajaksi ja elämämme Herraksi! ”Jeesus sanoi heille: ”Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.” Joh. 6:35.
Meidän on nyt asetuttava foinikialaisen naisen asenteella kiittämään Jumalaa Hänen sanomattomasta armostaan. Saamme olla osallisia öljypuun mehevästä juuresta. Room. 11:17.
”… olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta, niin älä ylpeile oksien rinnalla.” Room. 11:17-18.

Kiitos Jumalalle Hänen suuresta armostaan!

Siunausta sinulle!
t. Weijo Lindroos