Narsismi kristittyjen keskuudessa

Jumala näkee luomansa ihmisen sisäisen elämän kaikkine hienouksineen. Mutta Häneltä ei jää myöskään huomaamatta luomansa kauneuden turmeltuminen. ”Ihminen näkee ulkomuodon, mutta Herra näkee sydämen.” 1 Sam. 16:7. ”Mikään luotu ei ole Hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua Hänen silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili.” Hebr. 4:13. Hän tuntee sydäntemme pimeimmätkin sopukat, ajatusten lähteet sekä tekojemme motiivit, asenteet yms., vaikka ne usein ovat salassa ihmiseltä itseltäänkin. Tämän tähden meille on annettu opettava kehotus: ”Yli kaiken varottavan varjele sydämesi, sillä sieltä elämä lähtee.” Sananl. 4:23. Sydän Raamatussa tarkoittaa persoonallisuuden keskusta, ihmisen keskiötä. Siellä sijaitsee psyyken sairaus tai terveys.
Jokaisen Luojastaan erossa elävän ihmisen sydän on ylpeyden saastuttama, enemmän tai vähemmän. Ylpeyden eräs äärimuoto on narsismi, vaikka narsismi on sitäkin syvemmällä oleva mielen kieroutuma.

NARSISMISTA PARANTUMINEN
Narsistisesta luonnehäiriöstä parantuminen on erittäin vaikeaa. Parantuminen on vaikeaa, koska luonnehäiriöinen ei yleensä itse näe sairauttaan. Hänen mahdollisuutensa päästä rehelliseen avautumiseen ja nöyrtymiseen on lukossa, koska hän itse on elämänsä keskipiste. Kun joku kertoo mistä asiasta tahansa, vääntää narsisti asian itseensä kertoen mm., miten ”minulla, minä, minusta.. minä, minä ja minä”. Narsismi on eräänlainen sisäinen kehitysvamma, joka on syvemmällä ihmisen persoonallisuudessa kuin esim. vakavan luokan alkoholismi tai homous.

Vaikeimpia narsisteja ovat sellaiset, jotka kokevat heihin kohdistuneet ”syytökset” vain haukkumisiksi ja sen johdosta alkavat peittää sairauttaan. Eräät opettelevat esim. pyytämään anteeksi tai jopa vuodattamaan ”krokotiilinkyyneleitä”, jos huomaavat siitä olevan heille hyötyä. – ”Krokotiilien esiintymisalueilla kerrotaan tarinoita, joissa krokotiili ensin itkee nähdessään ihmisen, ja sitten syö tämän.” Wikipedia. Narsistin lähimmäiset näkevät sellaiset kyyneleet pelkäksi teeskentelyksi. Luonnehäiriöinen ei näe lähimmäistensä hätää, vaan saattaa jopa nauraa kärsivälle. Säälitunteen, empatian puute on narsismin eräs oleellinen osa. Narsisti ei osaa todellisesti katua ja olla pahoillaan tekemistään virheistä.

Ylpeys on narsismin pohjana. Mutta narsismi on sitäkin syvemmällä oleva luonnehäiriö. Tavallisesta ylpeydestä voi päästä nöyrtymällä ja pyytämällä siihen apua Jumalalta. ”Hän voi nöyryyttää ne, jotka ylpeydessä vaeltavat.” Dan. 4:34. Jeesus sovitti ristillä ennen muuta ylpeyden synnin, josta kaikki muu synti on alkuisin. Ensimmäinen syntihän oli paholaisen lankeemus Taivaassa, jossa se aikoi korottaa itsensä Jumalan paikalle: ”Sinä sanoit sydämessäsi: ’Minä nousen taivaaseen, korkeammalle Jumalan tähtiä minä istuimeni korotan ja istun ilmestysvuorelle, pohjimmaiseen Pohjolaan. Minä nousen pilvien kukkuloille, teen itseni Korkeimman vertaiseksi.’” Jes. 14:13,14. Hes. 28:13-17. Tuo narsisti-Saatanan lankeemus toi maailmaan synnin ja kirouksen. Mutta Jeesus ”nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen ristinkuolemaan asti” sovittaessaan syntimme verellään. Filip. 2:8-11. Hän ansaitsi meille vapauden synnin siteistä, täyden anteeksiantamuksen ja parantumisen synnin jäljistä, myös narsismista. Pysyvä parantuminen narsismista ei näin ollen ole mahdollista ilman Jeesusta, joka voitti ristillä tuon ”ylpeyden ruhtinaan”. Mutta parantuminen edellyttää ihmisen ”alitajunnassa” olevan narsismin nousemista asianomaisen tietoisuuteen. Tätäkään eivät ihmiset voi saada aikaan. Tarvitaan Jumalan Pyhä Henki, joka ainoastaan voi saada ihmisen näkemään syntinsä. Joh. 16:8-13. Terve syntisyyden näkeminen ja tunnustaminen auttaa jopa narsistin parantumisprosessin alkuun. ”Jos me tunnustamme syntimme, on Hän uskollinen ja vanhurskas, niin että Hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä!” 1 Joh. 1:9.

Samoin tapahtuu esim. homojen tai alkoholistien kohdalla heidän havaitessaan ja tunnustaessaan syntinsä inhottavaksi ja rumaksi. Siinä synnintunnossa he nöyrästi ja rehellisesti katuen saavat ottaa Jumalalta vastaan voiman luopua synnistään. Mutta vaikka esim. homo tekee parannuksen eli lopettaa synnin tekemisen, saattaa tuo synnin taipumus jäädä vaivaamaan pitkäksikin aikaa. Samoin on narsistin laita. Hänen sydämensä ajatukset ovat kieroutuneita. Jossain tapauksessa hänessä oleva koston luonne tahtoo edelleen pahaa niille, joita hän vihaa. Narsisti iloitsee, jos hänen vihamiehensä joutuu vaikeuksiin. Siinä luonnehäiriöiselle eräs varma tilanteensa tunnistamisavain. On myös hyvä muistaa, että joka toisen onnettomuudesta iloitsee, ei jää rankaisematta. Sananl. 17:5. Yleensä heiltä puuttuu myötätuntoisuus. He ovat useinkin kylmiä ja kovia ja toisaalta kuin pieniä uhmaikäisiä lapsia.
Tosiasia kuitenkin on, että sisimmässämme on uusi luomus, ja vanha on kadonnut. 2 Kor. 5:17. Mutta yhtä varma tosiasia on, että uusi luomus ilmentää itseään vanhan olemuksemme kautta. Pyhä Henki käyttää usein meissä olevaa tunne-elämää ilmaistessaan Jumalan hyvyyttä. Sen tähden Jumala tahtoo parantaa meissä kaiken, mikä on yhteydessä hengellisen elämän toteuttamiseen, ”että Jeesuksen elämäkin tulisi näkyviin meidän ruumiissamme”. 2 Kor. 4:11. Room. 12:1,2.

Hengen hedelmä näkyy ulkoisessa käytöksessämme ja suhtautumisessa lähimmäisiimme. Gal. 5:22. Narsistilla tunne-elämä on jäänyt kehittymättä. Siksi heissä ei näy AITOA Pyhän Hengen toimintaa, vaikka sanat joskus olisivatkin oikeita. Room. 16:17,18. He eivät useinkaan osaa erottaa hyvää pahasta.
Pyhityselämä koskee ennen muuta vanhan ihmisemme alistamista uuden elämän alaisuuteen. ”Pitäkää itsenne synnille kuolleina!” (Room. 6:11) tarkoittaa, että emme enää toteuta vanhan synti-ihmisen taipumuksia, vaan annamme ulkoisen ihmisemme kokonaan Jumalalle. ”Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.” 1 Tess. 5:23.
Mutta  vasta siinä vaiheessa, kun olemme irti ruumiistamme ja saaneet uuden kirkastetun ikuisuusruumiin, olemme lopullisesti vapaat lihanmielen vajavuuksista. 1 Kor. 13:10. Filip. 3:20,21. 1 Joh. 1:8-10.

”Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi..” Room. 12:1.
”Sinä sokea fariseus, puhdista ensin maljan sisus, että sen ulkopuolikin tulisi puhtaaksi!” Matt. 23:26.
Tunnistamme narsistin mm. siten, että hän ei voi alistua seurakuntakuriin. Hänen on mahdoton totella ja olla alamainen tai ylipäänsä tunnustaa auktoriteetteja. Hän ei kerta kaikkiaan pysty hyväksymään Raamatun opetusta Ef. 5:21: ”Olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.” Ja 1. Piet. 5:5: ”Samoin te, nuoremmat, olkaa vanhemmille alamaiset ja pukeutukaa kaikki keskinäiseen nöyryyteen, sillä ”Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille Hän antaa armon”.
Narsistille on suorastaan mahdoton ajatuskin hyväksyä opetus Hebr. 13:17: ”Olkaa kuuliaiset johtajillenne ja tottelevaiset, sillä he valvovat teidän sielujanne niin kuin ne, joiden on tehtävä tili..” Katso myös 1 Tess. 5:12,13. He tahtovat toimia omin päin, ilman valvontaa. Usein siihen sisältyy myös rahanahneus. Narsisti voi ilman omantunnon vaivoja pyytää ja ottaa vastaan muilta uskovilta rahaa itselleen. 2 Tess. 3. luvun opetukset eivät koske heitä. ”Mutta Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä me käskemme teitä, veljet, vetäytymään pois jokaisesta veljestä, joka vaeltaa kurittomasti eikä sen opetuksen mukaan, jonka olette meiltä saaneet. Tiedättehän itse, kuinka meidän jälkiämme on seurattava, sillä me emme ole olleet kurittomia teidän keskuudessanne, emmekä ilmaiseksi syöneet kenenkään leipää, vaan työssä ja vaivassa me ahkeroitsimme yöt ja päivät, ettemme olisi kenellekään teistä rasitukseksi. Sillä jo silloin, kun olimme teidän tykönänne, me sääsimme teille, että kuka ei tahdo työtä tehdä, ei hänen syömänkään pidä. Sillä me olemme kuulleet, että muutamat teidän keskuudessanne vaeltavat kurittomasti, eivät tee työtä, vaan puuhailevat sellaisessa, mikä ei heille kuulu. Semmoisia me käskemme ja kehoitamme Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa, tekemään työtä hiljaisuudessa ja syömään omaa leipäänsä.” 2 Tess. 3:6-12.

Seurakunnassa tulee ohjata ihmiset rehelliseen ansiotyöhön.
Uskovien keskuudessa narsisti tahtoo loistaa esiintymisellään, saada huomiota ja paistatella ihmissuosion neonvaloissa. Niin teki mm. Raamatussa mainittu Simon noita: ”Ja Simon itsekin uskoi, ja kasteen saatuansa hän pysytteli Filippuksen seurassa..” Apt. 8:13. Filippuksen seurassa oli näkyvä paikka. Uskovien keskuudessa olevan narsistin tunnistaakin siitä, että hän hakeutuu mielellään seurakunnan johtohenkilöiden seuraan yrittäen alistaa heitäkin tahtonsa alle. Meidän ei tule sivuuttaa Raamatun opetusta, jota tulee soveltaa seurakunnassa uusiin mukaan tulijoihin: ”Ja huomatessaan, kuinka kutsutut valitsivat itselleen ensimmäisiä sijoja, Hän puhui heille vertauksen ja sanoi heille: ”Kun joku on kutsunut sinut häihin, älä asetu aterioimaan ensimmäiselle sijalle; sillä, jos hän on kutsunut jonkun sinua arvollisemman, niin hän, joka on sinut ja hänet kutsunut, ehkä tulee ja sanoo sinulle: ’Anna tälle sija’, ja silloin sinä saat häveten siirtyä viimeiselle paikalle. Vaan kun olet kutsuttu, mene ja asetu viimeiselle sijalle, ja niin on se, joka on sinut kutsunut, sisään tullessaan sanova sinulle: ’Ystäväni, astu ylemmäksi.’ Silloin tulee sinulle kunnia kaikkien pöytäkumppaniesi edessä. Sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.” Luuk. 14:7-11.

”Älä tavoittele kunniaa kuninkaan edessä äläkä asetu isoisten sijalle.” Sananl. 25:6. Niitä itse itsensä suuriksi korottajia, profeettoja ja apostoleja on uskovien keskuudessa. Se on eräs narsismin tunnusmerkki. Saadakseen vaikutusvaltaa, rahaa ja arvostusta narsisti on valmis joskus puhumaan jopa totta, ja vaikka toivottamaan muiden nähden siunausta vihaamalleen ihmiselle, näyttääkseen ihmisille hurskauttaan. He osaavat ottaa yleisönsä ollen joskus suorastaan valloittavia persoonia. Hengellinen ihminen näkee sellaisen läpi. Eikä se aina ole kevyttä katseltavaa.

Mutta siis, narsistikin voi parantua. Sitä ei tämän maailman psykiatria tietääkseni tunnusta. Mutta kristittyinä tiedämme, että Jeesus voi korjata kieroimmankin luonteen syvät vauriot. Jumalalle ei mikään ole mahdotonta.

Mikäli joku on joutunut törmäyskurssille narsistin kanssa, on lähes ainoa keino laittaa hänet kokonaan elämänpiirin ulkopuolelle. Tämä on suorastaan välttämätöntä sovinnollisuuden tähden. Jumala sallii tämän ratkaisun. Se ei kuitenkaan ole helppoa, esim. Raamatun edessä. Eikä se ole kivuton ratkaisu, koska narsisti on ohjelmoitu vahingoittamaan myös paljastajansa ystäväsuhteita. Sen hän tekeekin harkiten ja siksi taitavasti juonitellen. Olen joutunut seuraamaan sellaista. Mutta Jumalan siunaus on auttanut uskovia edellä mainitun neuvon kanssa. Niitä autettavia uhreja on vuosien varrella ollut muutama. Jotkut heistä ovat joutuneet sisäisesti pitkään kestäviin ristiriitoihin.
Eikä narsisti luovuta helposti uhristaan, jonka on ottanut hampaisiinsa. Demoninen voima pistää hänet yhä uudestaan vainoamaan uhriaan. Tämän tähden olen harkinnut vakavasti, että pitäisikö narsisti paljastaa julkisesti nimeltä mainiten? Näin moni saattaisi varjeltua heidän raateluhampailtaan.
Katso esim. 1 Tim. 1:19,20 ja 2 Tim. 2:17.

Vain Jeesus voi auttaa narsistin paranemisessa. Mutta se on pitkä prosessi. Oireileva narsisti on useinkin pidettävä poissa uskovien joukosta.

Narsistiset henkilöt ovat joskus älykkäitä. Se ilmenee mm. siten, että osaavat taitavasti selittää itsensä ulos vaikeimmistakin tilanteista, ja näin esittävät itsensä viattomiksi ja puhtaiksi, vaikka olisivat tehneet miten rumia virheitä. Ja narsisti tahtoo kostaa niille, jotka ovat paljastaneet heidät. Siihen he käyttävät mitä ovelimpia keinoja, mm. tunkeutumalla heidät paljastaneen ihmisen kaveripiireihin esiintyen siellä erittäin hurmaavina ja hyvinä ihmisinä. Sen kautta he vähitellen saavat aikaan riitaisuutta uskovien välille. Narsistin hedelmä on aina huonoa.

Lisää aiheesta seuraavissa linkeissä:

Narsisti murskaa kumppanin itsetunnon
Itsekeskeinen narsisti haluaa olla maailman paras, janoaa ihailua, kadehtii muita ja on haluton tai kyvytön ottamaan huomioon toisten tarpeita. Narsistia lepytellessä, palvoessa ja palvellessa sekä tämän ailahtelevia mielialoja arvaillessa narsistin kumppanin voimat ehtyvät ja pahimmillaan itsetunto romahtaa.

Elämä narsistin kanssa on ainaista kujanjuoksua
Arviolta noin 50 000 suomalaista sairastaa narsistista persoonallisuushäiriötä, joka on psyykkinen häiriö. Narsistinen häiriö ei ilmene älyllisenä ongelmana tai mielenterveysongelmana vaan se ilmenee sosiaalisessa käyttäytymisessä. Läheisille narsistinen persoonallisuushäiriö aiheuttaa usein kärsimystä ja se voi pahimmillaan olla hengenvaarallinen.

Kiusaaja keskellämme – viisiosainen radio-ohjelmasarja aiheesta
Luonnehäiriöinen voi olla ns. normaalisti käyttäytyvä ihminen. Hän aiheuttaa ympärillään eläville ahdistusta ja kärsimystä, manipuloiden ja musertamalla henkisesti. Usein kuitenkin luonnehäiriöisen uhrit kokevat itsensä syyllisiksi omaan pahaan oloonsa.

Minna Rissanen – Narsistin uhrista selviytyjäksi osa 1.
Minna Rissanen kertoo rankan tarinansa narsistin uhrina, joka oli tuhota hänen koko elämänsä. 1. osassa hän kertoo mitä narsismi on.
Minna Rissanen – Narsistin uhrista selviytyjäksi osa 2.
Minna Rissanen kertoo rankan tarinansa narsistin uhrina, joka oli tuhota hänen koko elämänsä. 2. osa. Miten toipua narsismista